Tämä
teksti käsittelee kansaa kansallisen identiteetin näkökulmasta. Kun
puhutaan kansallisesta identiteetistä, käsitettä kannattaa
lähestyä kahdesta suunnasta: kansasta sekä kansalaisesta käsin.
Kansa
Sana
kansa on fasistilogisesti kiinnostava. Kansalla voidaan tarkoittaa
joko lain määrittelemää kansalaisuutta eli tietyn valtion
kansalaisia heidän kansallisuudestaan riippumatta tai sitten
kansallisuutta eräänlaisena (kuvitteellisena) yhteenkuuluvuutena. Fasistit jakautuvat tässä kahteen
koulukuntaan.
Lähtökohtaisesti
kaikki fasistit näkevät kansan ensisijaisesti merkityksessä
etninen kansallisuus ja tämä merkitys on heille kaiken muun
yllä. Hajontaa fasistiriveissä syntyy kuitenkin sen suhteen
sisällytetäänkö käsitteeseen kansa myös valtio-oikeudellinen
kansalaisuus eli kansallisvaltion juridinen jäsenyys vai ei. Jos hyväksytään, kuuluvat myös ei-kantasuomalaiset kansaan, riippumatta heidän sosiaalisesta tai kulttuurisesta taustastaan.
Osa
fasisteista on lähtökohtaisesti oikeusvaltiovastaisia, eivätkä
siksi voi hyväksyä valtio-opillista kansan määritelmää. Myös
fundamentaaliset rasistit ja tiukan rotuopin seuraajat ymmärtävät kansan tarkoittavan
vain ja ainoastaan etnistä kansallisuutta, tosin tietyillä kulttuurisilla lisämääreillä. Ei-nationalisti on rotu- tai kansanpetturi.
Kansallisen Vastarinnan(SVL) tapauksessa käsite kansa tuntuisi olevan poikkeuksellisen
tulkinnanvarainen. Käsite on kahtalainen. Yhtäältä kirjoituksissaan
toistuu etninen Suomen kansa,
mutta toisinaan kansaksi voidaan käsittää myös etniset
skandinaavit yleisesti, arjalaiset tai valkoinen rotu – kuten he
kutsuvat etnisiä eurooppalaisia ja mantereen ulkopuolella asuvia eurooppalaisten
jälkeläisiä. Saamelaiset, romanit tai slaavit eivät kuulu heidän kansan käsitteessään.
Toinen kansan piirre on kulttuurinen yhtäläisyys, joka tekee asiasta monimutkaisemman. Erityisiä
vaikeuksia Kansallisella Vastarinnalla on kansan määrittelyssä
silloin kun etnisyyden vaatimus täyttyy, mutta muuten kansallisista
asioista ollaan eri mieltä. Tai toisin päin: kun ideologisesti ollaan samaa mieltä, mutta etnisesti erilaisia.
Voitaisiin siis sanoa, että SVL:n käsitys kansasta sisältää etnisyyden ohella myös ajatuksen kansallisesti jaetusta, yhteisestä ideologiasta. Tämä kuitenkin rajaa käsitteen niin marginaaliseksi, että siille on vaikea löytää vastaavuutta etnisin perustein. Puhuessaan kansasta tarkoittavat patriootit tällä siis eräänlaista kansallissosialistista heimoa, joka käsittää laskutavasta riippuen paria kymmentä miespuolista henkilöä. Tästä näkökulmasta katsottuna SVL:n huoli kansan säilymisestä on helppo ymmärtää.
Voitaisiin siis sanoa, että SVL:n käsitys kansasta sisältää etnisyyden ohella myös ajatuksen kansallisesti jaetusta, yhteisestä ideologiasta. Tämä kuitenkin rajaa käsitteen niin marginaaliseksi, että siille on vaikea löytää vastaavuutta etnisin perustein. Puhuessaan kansasta tarkoittavat patriootit tällä siis eräänlaista kansallissosialistista heimoa, joka käsittää laskutavasta riippuen paria kymmentä miespuolista henkilöä. Tästä näkökulmasta katsottuna SVL:n huoli kansan säilymisestä on helppo ymmärtää.
Mutta leikki
sikseen. Puhe kansasta kuuluu elimellisesti SVL:n kieleen. On tärkeää painottaa, että termin
käytöllä yritetään ensisijaisesti kasvattaa poliittista massa, ei suinkaan kuvata suomalaisuutta. Sanomalla "kansa" ja puhumalla "kansan nimissä" pyritään siis luomaan illuusio siitä, että
kansallissosialistisella aatteella olisi kaikupohjaa kansassa –
sanan laajassa merkityksessä. Mutta eikös tällainen kansankokonaisuuden luontaisen diversiteetin aliarvioiminen ole ikään kuin aatetta vastaan? Totta kai on, tämä juuri on fasistiretoriikan tarkoitus. Viis kansasta kun tarvitaan alamaisia.
Maltillisemmat
fasistit poikkeavat oikeusvaltiovastaisista siinä, että he
kannattavat kansallisvaltiota sekä sen instituutioita ja hyväksyvät
juridisen kansalaisuuden, vaikkakin haluaisivat rukata lainsäädäntöä
entisestään enemmän etnistä ja aatteellista kansallisuutta painottavaksi.
Monet Perussuomalaiset, eritoten itseään
maahanmuuttokriitikoiksi kutsuvat
kuuluvat tähän ryhmään. He usein – ainakin periaatteessa – hyväksyvät toiset kansallisuudet osaksi kansaa, mutta lähinnä utilitaristisista
syistä – ammatin tai erikoisosaamisen takia ja vasta sitten,
kun nämä ovat ensin luopuneet omista kansallisista
ominaisuuksistaan ja sulautuneet valtaväestöön. Niinpä heidän käsityksensä kansasta painottuu tiukan rotupuhtauden vaatimuksen sijaan tietyn rajatun kansalaiskäsityksen ihailuksi. Tosin on vaikea uskoa, että maahanmuuttajakriitikolle mustaihoinen ihminen voisi koskaan olla täysiarvoinen suomen kansalainen vaikka assimilaatio olisi onnistunut miten hyvin tahansa.
Kansalaisen tarkoitus on olla hyödyllinen ja tuottava yhteiskunnan yksikkö, joka jakaa maahanmuuttokriitikoiden usein konservatiiviset arvot. Ihmisyyden mitta on hänen hyödyllisyytensä valtiolle, eli käytännössä ihmisen paino kullassa.
Kansalaisen tarkoitus on olla hyödyllinen ja tuottava yhteiskunnan yksikkö, joka jakaa maahanmuuttokriitikoiden usein konservatiiviset arvot. Ihmisyyden mitta on hänen hyödyllisyytensä valtiolle, eli käytännössä ihmisen paino kullassa.
Kansalainen
Kansallisesta identiteetistä puhuttaessa kansalaisella viitataan yksilöön, jonka ominaisuus kyseinen identiteetti on. Kansalainen on yksilö,
joka identifioi itsensä osaksi yksilöidentiteetin yläpuolla olevaa `kansaa`.
Näkemys houkuttelee väistämättä pohtimaan kansallisen identiteetin subjektiivista
ymmärtämistä ja sitä miten paljon(tai vähän) kansallisiksi
käsitetyt piirteet ovat muiden kanssa jaettuja. Kun ihmiseltä
kysytään mitä kaikkea on suomalaisuus, itsestään selvien
yhteneväisyyksien ulkopuolella hajonta on valtava. Mainitsemisen
arvoista on, että osa vastauksista on negatiivisesti latautuneita –
kansallinen identiteetti voi siis olla myös negatiivinen.
Arvatenkaan
fasistit eivät ole kiinnostuneita siitä, mitä kansalaiset itse
ajattelevat kansallisesta identiteetistä. Jos kansallisen
identiteetin lähtökohdaksi otetaan kansalaisten omat näkemykset, ei
fasisteilla tai edes maahanmuuttokriitikoilla ole mitään jakoa sen pajatson suhteen. Miksi kansalaislähtöinen kansalaisuuden määritelmä ei kelpaa? Siksi, että fasistien syyt puhua kansasta ovat puhtaan poliittisia, ei etnologisia.
Identiteetistä
Identiteetti ei ole koskaan kohteensa
– kansan tai kansalaisen – välitön kuvaus vaan mielikuva tai ihanne. Identiteetti siis
eroaa siitä mitä ihmiset todella ovat – niin yksilön kuin kansankin
kohdalla.
Ettei
menisi liian monimutkaiseksi selvennän edellistä. Tarkoitan, että
suomalainen kansallinen identiteetti on eri asia kuin Suomen kansa.
Tai suomalainen kansallinen identiteetti on eri asia kuin yksilö,
joka samaistuu kansalliseen identiteettiin. Kansallinen
Identiteetti ei siis kuvaa totuudellisesti kansaa eikä myöskään
siihen itsensä identifioivaa yksilöä.
Tässä kohtaa fasisti haluaisi väittää vastaan, mutta ei osaa.
Ja
tämä käy vielä kiinnostavammaksi. Edellinen tarkoittaa
käytännössä sitä, että identiteetti on aina refleksiivinen,
tulkittu ja välittynyt – ei välitön tai todellinen kuten nationalistit haluasivat sen olevan. Identiteetti on siis aina mahdollista rakentaa
tahdonvaraisena projektina – ja näin tehdään ja on ennenkin
tehty. Jos näin ei olisi ei olisi kansallismielisiäkään.
→
Jatkoa luvassa.
Seuraavassa osassa pohditaan: mistä on fasistien identiteetti tehty?
*
Sanastoa
vain kansankieltä puhuville:
Fasismilogia
= fasismin tutkimus
Fundamentaalinen
= kiihkomielinen
Illuusio
= kuvitelma
Juridinen
= valtiolliseen oikeusjärjestelmään perustuva
Marginaalinen
= vähäinen, epäoleellinen
Refleksiivinen
= tekijään itseensä kohdistuva
Subjekti
= yksilö, jota ei voi juuri yksilöllisyyden takia suoraan verrata
keneenkään toiseen yksilöön – hän joka on, hän joka kokee
Subjektiivinen
= yksilöllinen
Utilitaristinen
= hyötyyn perustuva, pyrkimys suurimpaan mahdollisen hyötyyn
*
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti